۶ نکته‌ی مهم که پیش از خرید ترازوی آشپزخانه باید بدانید

اگر اهل پختن نان و شیرینی هستید یا همیشه در حال اجرای رژیم‌های مختلف غذایی هستید حتما می‌دانید که اندازه‌گیری دقیق مواد غذایی از اصول کار است. اگر در پخت نان و شیرینی مواد را دقیق اندازه‌گیری نکنید نه تنها طعم آن‌ها خوب نمی‌شود، بلکه ممکن است ظاهرش هم خوب از آب در نیاید. تاثیر عدم اندازه‌گیری صحیح در رژیم‌های غذایی هم که ناگفته پیداست، یا زیادی لاغر می‌شوید یا آنقدر که باید وزن کم نمی‌کنید. حضور یک ترازوی آشپزخانه در کنار شما می‌تواند تمام این نگرانی‌ها را برطرف کند.
اما کدام ترازوی آشپزخانه برای شما مناسب است؟ در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم در مورد این محصول کاربردی بیشتر بدانیم و با هم چند ترازوی پرفروش در بازار را هم بررسی کنیم.

آشنایی با انواع ترازوی آشپزخانه

انواع ترازوی آشپزخانه زا لحاظ ظاهری به دو دسته‌ی کلی تخت و کاسه‌ای و از لحاظ روش قرارگیری به دو دسته‌ی رومیزی و دیواری تقسیم می‌شوند. البته یک دسته‌ی دیگر از ترازوها هستند که معمولا برای اندازه‌گیری ادویه‌جات استفاده می‌شوند و به اندازه‌ی یک ماشین حساب هستند که موضوع بحث امروز ما نیست.
ترازوهای رومیزی ساده‌ترین و آشناترین مدل ترازوی آشپزخانه هستند که از قدیم در تمام آشپزخانه‌ها دیده می‌شد. این ترازوها را می‌توانید روی میز کابینت قرار دهید یا هر وقت نیاز دارید آن را از کابینت به روی میز منتقل کنید. ترازوهای دیواری کمی بزرگ‌تر هستند و به دلیل اتصال به دیوار، امکان جابه‌جایی آن‌ها وجود ندارد. این ترازوها معمولا در کارگاه‌های شیرینی‌پزی کاربرد دارد.
ترازوهای آشپزخانه معمولا از ترکیب پلاستیک، فلز و شیشه ساخته می‌شوند. بعضی از آن‌ها کاملا پلاستیکی هستند اما بعضی دیگر بدنه‌شان از پلاستیک یا فلز است و قسمت کاسه یا وزن‌گیری آن‌ها هم از پلاستیک،‌ شیشه یا فلز ساخته شده است.
دقیق‌ترین مدل ترازوی آشپزخانه ترازوی دیجیتال است. این ترازوها با اشاره‌ی انگشت روشن می‌شوند و اگر از آن‌ها استفاده نکنید سریع خاموش می‌شوند. مدل دیگر ترازوی عقربه‌ای است که کمی دقتش از دیجیتال پایین‌تر است و خطای اندازه‌گیری آن گاهی تا ۵۰ گرم هم می‌رسد.
۶ نکته که باید برای خرید ترازوی آشپزخانه بررسی شود

از دست ندهید
5 راه‌هایی که می‌توانید از تلویزیون ال جی برای غیرقابل مقاومت شدن برای مشتریان استفاده کنید.

قبل از خرید ترازوی آشپزخانه باید چند نکته را بررسی کنید و پاسخی برای آن‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین ترازو را با توجه به بودجه‌تان خریداری کنید. با بررسی این ۶ نکته می‌توانید مطمئن باشید که انتخاب شما قرار است یک عمر برایتان کار کند و همیشه از خرید آن راضی باشید.
۱. آنالوگ یا دیجیتال
ترازوی آنالوگ یا مکانیکی همان ترازویی است که وزن مواد غذایی را با عقربه‌ای که دارد نشان می‌دهد. این ترازوها سینی بزرگ‌تری نسبت به مدل دیجیتال دارند و قیمت‌شان هم کمتر است. اما نسبت به ترازوی دیجیتال، دقت کمتری هم در اندازه‌گیری وزن دارند. ترازوی دیجیتال با باتری کار می‌کند و وزن مواد غذایی را با دقت بالا (حتی ۱۰۰ گرم) می‌سنجد و روی صفحه نمایش دیجیتالش نمایش می‌دهد.
اگر برای وزن کردن مواد غذایی نیاز به دقت بالایی ندارید و خطای تا ۵۰ گرم برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانید با اختصاص بودجه‌ی کمتر به سراغ ترازوی آنالوگ بروید. اما اگر می‌خواهید وزن دقیق همه چیز را بدانید و بودجه‌ی کافی هم در اختیار دارید، ترازوی دیجیتال یک انتخاب مناسب است.
۲. واحد اندازه‌گیری
بعضی از مدل‌های ترازوی آشپزخانه وزن را به صورت اونس نمایش می‌دهند. این موضوع برای ما که وزن را به کیلوگرم و گرم می‌خوانیم مشکل‌ساز می‌شود. پس حتما در زمان خرید این موضوع را بررسی کنید تا بعدا به مشکل برنخورید.
۳. ظرفیت اندازه‌گیری

حداقل و حداکثر وزنی که هر ترازوی آشپزخانه می‌تواند بسنجد مشخص است. باید با توجه به نیازتان، بررسی کنید و ببینید کدام محصول برایتان مناسب است. مثلا اگر قرار است ادویه وزن کنید باید به حداقل وزنی که می‌سنجد دقت کنید. اما اگر هم برای اندازه‌گیری مواد غذایی حجیم یا بزرگ، مثل سبزیجات و گوشت، قرار است از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید باید به حداکثر وزنی که اندازه می‌گیرد توجه کنید.
۴. دقت اندازه‌گیری
دقت یا خطای اندازه‌گیری به میزان اختلاف احتمالی می‌گویند که بین وزن واقعی و وزن نمایش داده شده است. این اختلاف در ترازوهای دیجیتال بسیار ناچیز و در حد چند دهم گرم است اما در ترازوهای آنالوگ یا عقربه‌ای گاهی تا ۵۰ گرم یا حتی بیشتر هم می‌رسد. عدد دقت یا خطای اندازه‌گیری روی جعبه یا در دفترچه‌ی راهنمای محصول نوشته شده است. پس حتما قبل از خرید آن را بخوانید تا مطمئن شوید ترازو نیازهایتان را برآورده می‌کند.
۵. سطح ترازو و ظرف اندازه‌گیری
اندازه‌ی سطح اندازه‌گیری و گنجایش ظرف در ترازوهای مختلف متفاوت است. اگر قرار است قطعات بزرگ مواد غذایی را با ترازو وزن‌کشی کنید بهتر است ترازویی بخرید که ظرف اندازه‌گیری متوسط یا بزرگ دارد. اما اگر می‌خواهید مواد غذایی کم، کوچک و سبک را اندازه بگیرید، ترازویی با سطح اندازه‌گیری کوچک هم برایتان مناسب است.
۶. امکان شست‌وشو
نکته‌ی مهم درباره‌ی ظرف اندازه‌گیری، امکان تمیز کردن آن است. توجه کنید که ظرف اندازه‌گیری قابلیت جدا شدن از ترازو را داشته باشد تا بتوانید به راحتی بعد از هر بار استفاده آن را بشویید.
معرفی ۲ دکمه‌ی مهم در ترازوی آشپزخانه

از دست ندهید
نحوه انتخاب اجاق های آشپزخانه

این دو دکمه، که در ادامه معرفی می‌شوند، در بعضی از ترازوهای آشپزخانه وجود دارند. این دکمه‌ها کارکرد خاص خود را دارند و درواقع کار تنظیمات ترازو را راحت‌تر می‌کنند.
دکمه‌ی MODE
با فشار دادن این دکمه می‌توانید واحد اندازه‌گیری را مشاهده کنید. مثلا اگر ترازوی شما وزن را با واحدهای گرم و اونس نمایش می‌دهد، با فشار دادن این دکمه می‌توانید چک کنید که روی کدام واحد تنظیم شده است و با کمک همین دکمه آن را تغییر دهید.
دکمه‌ی TRADE
کار این دکمه صفر کردن ترازو است. بهتر است قبل از هر بار استفاده این دکمه را بزنید تا از نمایش صحیح وزن مطمئن شوید.
ترفندهایی برای نگهداری بهتر از ترازوی آشپزخانه

برای اینکه ترازوی شما بهتر کار کند و دیرتر دچار مشکل شود بهتر است ترفندهای زیر را یاد بگیرید و اجرا کنید.
ترازو را برای استفاده روی یک سطح صاف قرار دهید. عملکرد ترازو روی سطوحی مثل موکت و فرش با اختلال همراه می‌شود.
مواد غذایی را وسط صفحه‌ی وزن کشی ترازو قرار دهید.
ترازوی آشپزخانه را با شوینده‌های غلیظ و قوی پاک نکنید.
ظرف یا مواد غذایی خیس را روی ترازو قرار ندهید چون ممکن است آب وارد بُرد ترازو شده و به آن آسیب برساند.
وقتی از ترازو استفاده نمی‌کنید صفحه‌ی آن را خالی نگه دارید. قرار دادن اجسام مختلف روی ترازو می‌تواند به بُرد آسیب برساند.
اگر برای مدت طولانی از ترازو استفاده نمی‌کنید باطری‌ها را خارج کنید.
مواد غذایی را روی صفحه‌ی ترازو پرتاب نکنید و به آرامی روی آن قرار دهید.
مواد غذایی را طولانی مدت روی صفحه‌ی وزن کشی رها نکنید تا عملکرد آن مختل نشود.
از باطری‌های باکیفیت و نو برای ترازوی دیجیتال استفاده کنید.
بهترین روش برای تمیز کردن ترازوی آشپزخانه
برای تمیز کردن ترازوی آشپزخانه بهتر است یک پارچه‌ی تمیز و نرم را مرطوب کنید و به آرامی سطح ترازو را پاک کنید. مراقب باشید که رطوبت به قسمت باتری‌ها یا برد ترازو نفوذ نکند. برای جلوگیری از این اتفاق اصلا مواد شوینده یا آب را روی ترازو اسپری نکنید. بخش‌های جدا شونده‌ی ترازو را هم می‌توانید مثل ظرف‌های دیگر بشویید و بعد از خشک شدن دوباره روی آن قرار دهید.
مشکلات رایج ترازوی آشپزخانه و روش برطرف کردن آن‌ها

از دست ندهید
Lg تلویزیون نمی‌کند نیاز به مشقت‌آمیز باشد. این 9 توصیه را بیاموزید بروید شروع کنید.

مشکلات ریز و درشتی وجود دارند که ممکن است برای ترازوی آشپزخانه‌ی شما پیش بیاید. راه حل آسان‌تر سپردن آن به دست تعمیرکار است اما بسیاری از این مشکلات را می‌توانید خودتان برطرف کنید. در این بخش قرار است مشکلات عمده و روش رفع آن‌ها را با هم بخوانیم.
۱. ترازوی دیجیتال روشن نمی‌شود
علت ایجاد:
باطری تمام شده است.
سیم برق وصل نیست.
کلید اصلی روشن نیست.
روش رفع اشکال:
کلید روشن/خاموش را چک کنید.
سیم برق را چک کنید و اگر نیاز بود تعویض کنید. همچنین بهتر است روی یک پریز دیگر هم امتحان کنید.
اگر مشکل برطرف نشد به تعمیرکار مراجعه کنید.
۲. وزن به شکل صحیح نمایش داده نمی‌شود یا نوسان دارد
علت ایجاد:
ترازو در مسیر جریان باد پنکه یا کولر است.
ترازو روی سطح ناپایدار قرار دارد.
سینی ترازو به یک جسم دیگر تکیه دارد.
پایه‌های ترازو تنظیم نیست.
ترازو تراز نیست.
روش رفع اشکال:
دستگاه را در محل دیگری قرار دهید.
میز را بررسی کنید که محکم باشد و لق نزن.
چک کنید که سینی ترازو به جایی گیر نکرده یا تکیه نداشته باشد.
پایه‌های ترازو را تنظیم کنید.
ترازو را تراز کنید.
۳. ترازوی برقی کار نمی‌کند
علت ایجاد:
پریز برق ایراد دارد.
سیستم برق رسانی ترازو خراب است.
روش رفع اشکال:
ترازو را به یک پریز برق دیگر وصل کنید.
سیم برق را عوض کنید.
اگر با انجام کارهای بالا مشکل حل نشد به تعمیرکار مراجعه کنید.
چه کارهایی ترازو را خراب می‌کند؟
اتفاقات و کارهای ساده‌ای وجود دارند که به راحتی ترازوی آشپزخانه را از کار می‌اندازند. پس بهتر است از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. در ادامه لیستی از این اتفاقات را می‌خوانید:
ضربه خوردن به ترازو
قرار گرفتن ترازو در دمای خیلی بالا یا خیلی پایین
قرار گرفتن در معرض مایعات و رطوبت
قرار دادن مواد غذایی سنگین‌تر از ظرفیت وزنی ترازو روی آن
۵ مدل ترازوی آشپزخانه محبوب و پرفروش در بازار ایران

از دست ندهید
جزئیات یخچال فریزر

در این بخش با هم ۵ مدل ترازوی آشپزخانه که در بازار ایران محبوب و پرفروش هستند را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد خرید دارید، کار انتخاب کمی برایتان آسان‌تر شود.
۱. ترازوی آشپزخانه کانستنت – مدل ۲۰۰۶B-14192
دقت اندازه‌گیری این ترازوی دیجیتال ۱ گرم است و وزن را به واحدهای اونس، گرم و کیلوگرم نمایش می‌دهد. تنظیم ترازو به صورت دستی است و حداکثر وزنی که می‌تواند اندازه‌گیری کند ۵ کیلوگرم است. ظرف اندازه‌گیری آن از پلاستیک ساخته شده و به راحتی می‌توانید آن را بشویید. ترازوی کانستنت امکان اندازه‌گیری وزن مواد غذایی جامد و مایع را دارد.
۲. ترازوی آشپزخانه روپل – مدل RPL-KS300
این ترازوی دیجیتال کاملا از جنس استیل ساخته شده و با دکوراسیون آشپزخانه‌هایی که وسایل نقره‌ای و استیل دارند کاملا هماهنگ است. حداکثر وزنی که می‌تواند نشان دهد ۱۵ کیلوگرم و حداقل وزن هم ۲ گرم است. همچنین دقت اندازه‌گیری وزن آن هم فقط ۱ گرم است. تنظیم صفر ترازو به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می‌شود و تمام تنظیمات را می‌توانید روی صفحه نمایش دیجیتال آن مشاهده کنید.
۳. ترازوی آشپزخانه – مدل رژیمی
همانطور که از نام این ترازو پیداست، برای افرادی ساخته شده که رژیم غذایی دارند. در حافظه‌ی این ترازو ارزش غذایی ۹۹۹ ماده‌ی غذایی مختلف ثبت شده و با فقط با زدن عدد هر ماده‌ی غذای، می‌توانید میزان ارزش غذایی آن را نسبت به وزنی که دارد مشاهده کنید. همچنین می‌توانید ارزش و وزن مواد غذایی مصرف شده در طول روز را در حافظه‌ی ترازو ذخیره کنید تا در پایان روز بتوانید میزان و نوع مواد مغذی‌ای که مصرف کرده‌اید را مشاهده کنید. این ترازوی اتوماتیک از ۰.۲ تا ۵ کیلوگرم را اندازه‌گیری می‌کند و دقت اندازه‌گیری‌اش ۵ گرم است.
۴. ترازوی آشپزخانه طرح قاشق – مدل LFGB
این ترازوی بامزه و کوچک به شکل قاشق طراحی شده و قابلیت اندازه‌گیری تا ۰.۵ کیلوگرم را دارد. وزن مواد غذایی را می‌توانید روی صفحه نمایش دیجیتالی که روی دسته‌اش قرار دارد، در واحدهای اونس و گرم، مشاهده کنید. این ترازو، که با باتری نیم‌قلمی کار می‌کند، بعد از ۱ دقیقه بی استفاده بودن به صورت خودکار خاموش می‌شود.
۵. ترازوی آشپزخانه بهاز کالا – مدل pink 05K
آخرین ترازوی این لیست یک ترازوی آنالوگ است که وزن را به گرم و کیلوگرم، با کمک عقربه و صفحه‌ی مدرج نمایش می‌دهد. بازه‌ی وزنی این محصول ۰.۵ تا ۵ کیلوگرم است و دقت اندازه‌گیری آن فقط ۵ گرم است.
پاسخ به چند پرسش پرتکرار

از دست ندهید
راهنمای خرید لپ تاپ تا ۵۰ میلیون تومان؛ بهمن ۱۴۰۱

ترازوی آشپزخانه ارزان را از کجا بخریم؟

شما می‌توانید در فروشگاه دیجی‌کالا به صفحه‌ی مربوط به ترازوی آشپزخانه مراجعه کنید و با استفاده از فیلترهای قیمتی (ارزان‌ترین/گران‌ترین)، محصولات را مشاهده کنید. با انتخاب فیلتر ارزان‌ترین تمام محصولات از ارزان به گران لیست می‌شوند و می‌توانید از بین ارزان‌ترین ترازوها یکی را انتخاب کنید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که ترازوهای آنالوگ یا عقربه‌ای بسیار ارزان‌تر از ترازوهای دیجیتال هستند.

ترازوی آشپزخانه ایرانی بهتر است یا خارجی؟

هیچ تفاوتی بین کیفیت ترازوهای تولید داخل و خارج وجود ندارد. شما با توجه به بودجه‌تان می‌توانید یکی از محصولات موجود در بازار را خریداری کنید.

ترازوی آشپزخانه چه مارکی خوبه؟

تمام مارک‌های ترازوهای آشپزخانه کیفیت مناسبی دارند و می‌توانید براساس بودجه خودتان و نظرات خریداران قبلی که در فروشگاه دیجی‌کالا ثبت می‌شود، یکی از ترازوها را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید